Δυναμική επανεκκίνηση της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης… Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

479

Μετά από αρκετές διοικητικές και θεσμικές περιπέτειες, η Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπό την προεδρία του Λεωνίδα-Φοίβου Κόσκου, προσφέρει σημαντικό εκπαιδευτικό, πολιτιστικό και κοινωνικό έργο.

Του Αθαν. Χ. Παπανδρόπουλου

Ο ετήσιος απολογισμός των δραστηριοτήτων της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, όπως αυτός παρουσιάστηκε στην τελευταία Γενική της Συνέλευση από τον πρόεδρο της κ.Λεωνίδα-Φοίβο Κόσκο, ήταν εντυπωσιακός. Το έργο της Ένωσης μετά την κρίση που πέρασε έχει βάθος και αναπτύσσεται σε τομείς που σε μεγάλο βαθμό πυροδοτούν το μέλλον της χώρας.

Με πιο απλά λόγια, η Ελληνοαμερικανική Ένωση είναι παρούσα σε πρωτοβουλίες και δραστηριότητες, παραγωγής γνώσης, καινοτομίας και εξωστρέφειας.

Σίγουρα δε, αυτή της η παρουσία, θα πρέπει να προσφέρει, εκεί όπου αναπαύονται, μεγάλη ικανοποίηση σε κάποιους από τους ιδρυτές της το 1957, όπως οι Ξενοφών Ζολώτας, Ηλίας Βενέζης, Χατζηκυριάκος-Γκίκας, Ιωάννης Γεωργάκης, Κάρολος Αρλιώτης και Α. Γράτσος.

Όπως επισημαίνει ο κ. Λεωνίδας-Φοίβος Κόσκος, δύο ήταν οι ομάδες που συνέπραξαν στην ίδρυση, την ανάπτυξη και την λειτουργία του Σωματείου της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης μέχρι το 1990. Η πρώτη αποτελείτο από εκπαιδευτικούς, στελέχη της αμερικανικής αποστολής στην Ελλάδα και μέλη της αμερικανικής κοινότητας της Αθήνας, όλοι συνδεδεμένοι με την ειδική υπηρεσία United States information Service (USIS) η οποία είχε την ευθύνη της πολιτιστικής και εκπαιδευτικής διπλωματίας των Η.Π.Α. Η δεύτερη αποτελείτο από διακεκριμένους εκπροσώπους της Αθηναϊκής αστικής τάξης που 8 μόλις χρόνια μετά την λήξη του εμφυλίου και 13 χρόνια μετά τον Δεκέμβρη του ’44 διαμόρφωνε την στρατηγική εκσυγχρονισμού της χώρας.

Οι Έλληνες ιδρυτές επεδίωκαν μεταρρυθμίσεις στην εκπαίδευση, την κοινωνία και την οικονομία σε συνδυασμό με την ανάπτυξη θεσμών σύγχρονης δυτικής δημοκρατίας στην Ελλάδα που θα δικαίωναν πολιτικά την νίκη στον Εμφύλιο. Εθαύμαζαν το αμερικανικό εκπαιδευτικό σύστημα, κυρίως της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης που τότε μεσουρανούσε. Προσέβλεπαν στην λειτουργία της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης ως νησίδας και καταλύτη εκπαιδευτικής αριστείας. Είναι χαρακτηριστική εν προκειμένω η ομιλία του πρώτου Προέδρου του Διοικητικού Συμβουλίου, τραπεζίτη Καρόλου Αρλιώτη, προς την Γενική Συνέλευση των τακτικών μελών, στην οποία αποτυπώνεται προφητικά η έννοια της δια βίου μάθησης.

«…Ζούμε σε ένα κόσμο συνεχούς και επιταχυνόμενης πνευματικής ανάπτυξης και ανανέωσης και έτσι ερχόμαστε αντιμέτωποι με την ανάγκη δια βίου εκπαίδευσης. Ούτε σε νέους ούτε σε μεγάλους μπορεί να ειπωθεί ότι η εκπαίδευσή τους είναι ολοκληρωμένη. Αυτό που μπορεί να τους ειπωθεί είναι ότι έχουν διδαχτεί πώς να μαθαίνουν και ότι σε όλη τους τη ζωή θα τους δίνεται η ευκαιρία να μαθαίνουν….». Αυτά είχε πει τότε ο πρώτος πρόεδρος της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης, και σήμερα που αναπτύσσονται οι κοινωνίες της γνώσης, τα λόγια του δεν έχουν ούτε μια ρυτίδα. Αντίθετα, πίσω από αυτά υπάρχει η βαθύτερη φιλοσοφία του Σωματείου, οι ιδρυτές του οποίου ήθελαν να είναι ένα όχημα κοινωνικής ανάπτυξης και παρέμβασης με αντικείμενο την εκπαίδευση και τον πολιτισμό.

Με κοινό τόπο την παιδεία, την εκπαίδευση, τον πολιτισμό και την συγκροτημένη δράση στους τομείς αυτούς, Έλληνες και Αμερικανοί ιδρυτές συναντήθηκαν έτσι στην Ελληνοαμερικανική Ένωση ως κίνηση της κοινωνίας των πολιτών.
Όλοι τους είχαν επίγνωση της μακράς παράδοσης συμπαράστασης από μεγάλο αριθμό Αμερικανών στους αγώνες του έθνους 1821-1829, την Μικρασιατική Καταστροφή, τον πόλεμο του ’40 και την ανασυγκρότηση που άρχισε μετά το ’44. Πίστευαν ότι οι δύο λαοί συνδέονται με ισχυρούς δεσμούς φιλίας, ανεξάρτητα από τις σχέσεις των κρατών τους. Η Ελληνοαμερικανική Ένωση θα ήταν ο τόπος για την έκφραση και την σφυρηλάτηση αυτών των δεσμών. Ο πολιτισμός και η εκπαίδευση θα ήταν τα εργαλεία για την σφυρηλάτηση.

Όπως επισημαίνει ο πρόεδρός της σήμερα, στα πρώτα του βήματα, πυλώνας της κίνησης του Σωματείου ήταν μόνον οι ιδρυτές του, που στην εποχή τους ήταν και εξέχοντα μέλη της ελληνικής κοινωνίας και όχι μόνον. Μέσα λοιπόν σ’ ένα νέο για την Ελλάδα μεταπολεμικό περιβάλλον, η δραστηριότητα της Ελληνοαμερικανικής Ένωσης έφερε γρήγορα στις αίθουσές της μεγάλο αριθμό ανθρώπων κάθε ηλικίας, ένα κοινό διψασμένο για καινοτομία, για πληροφορία, για την μάθηση της αγγλικής γλώσσας, για την χρήση της βιβλιοθήκης της και κυρίως των βιβλίων αναφοράς που διέθεταν η αγγλική και ελληνική συλλογή, για την συμμετοχή σε πολιτιστικά γεγονότα στο θέατρο και τις γκαλερί της, για διάλογο πάνω στις κοινωνικές μεταρρυθμίσεις που χρειαζόταν ο τόπος. Το κτήριο της Μασσαλίας 22 είχε την δυνατότητα να υποδεχτεί και να εξυπηρετήσει πάνω από χίλιους επισκέπτες την εβδομάδα. Γύρω από τις πολύμορφες δραστηριότητες της Ελληνοαμερικανικής. Τα χαμηλά δίδακτρα και η ελεύθερη είσοδος στις πολιτιστικές εκδηλώσεις επέτρεπαν την προσέλευση ατόμων όλων των εισοδημάτων. Εξάλλου το κοινό των μαθημάτων της αγγλικής γλώσσας για ενήλικες, μεταμορφώθηκε κατά το μεγάλο του μέρος και σε κοινό διαλέξεων, και εκθέσεων, προβολών ή άλλων πολιτιστικών εκδηλώσεων.

Αυτό το έργο της Ένωσης, για μια περίοδο μπήκε σε σοβαρές περιπέτειες, οι οποίες πριν λίγους μήνες έληξαν επιτυχώς για το Σωματείο. Σήμερα λοιπόν η Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπό την προεδρία του κ.Λεωνίδα-Φοίβου Κόσκου και CEO της την κυρία Βίκυ Μπρανίκα, έχει μπει σε μια νέα και γόνιμη αναπτυξιακή τροχιά προσφέροντας πολύτιμες εκπαιδευτικές, πολιτισμικές και τεχνολογικές υπηρεσίες.

Όπως μπορεί να διαπιστώσει ένας αντικειμενικός παρατηρητής, η επανεκκίνηση της Ένωσης υπό σύγχρονη και εξαιρετικά αποτελεσματική ηγεσία, έφερε στο Σωματείο μια νέα οργανωσιακή κουλτούρα, η οποία στηρίζεται από ένα υψηλού επιπέδου προσωπικό 120 και πλέον ατόμων. Από αυτά τα τελευταία τα 56 κατέχουν μεταπτυχιακούς τίτλους και 10 είναι κάτοχοι διδακτορικού.

Επίσης, όπως μας λέει η κυρία Βίκυ Μπρανίκα, «….το σύνολο του προσωπικού ανεξαρτήτως τυπικών προσόντων παρακολουθεί συνεχώς ειδικά μαθήματα αναβάθμισης δεξιοτήτων και γλώσσας…».

Στο πλαίσιο αυτό, στη σημερινή φάση μετασχηματισμού της ελληνικής κοινωνίας και οικονομίας, η ένωση πέρα από φυτώριο γνώσης και πολιτιστικής αναβάθμισης, στηρίζει και τις αλλαγές στις επιχειρήσεις.

Από την τεχνολογία που διέθετε στην δημιουργία μηχανισμών και προγραμμάτων κατάρτισης προέκυψαν τα προγράμματα επαγγελματικής ανάπτυξης και επιμόρφωσης στελεχών επιχειρήσεων. Τα προγράμματα αυτά απευθύνονται σε μεγάλους οργανισμούς και εταιρείες, αφορούν δε στην εκπαίδευση του προσωπικού τους, αλλά απευθύνονται και σε μεμονωμένα στελέχη και εργαζομένους που ενδιαφέρονται να αναβαθμίσουν τις γνώσεις και τις δεξιότητές τους. Εξ άλλου η διεύθυνση εξετάσεων και πιστοποιήσεων έχει εξελιχθεί στο μεγαλύτερο και καλύτερα οργανωμένο εξεταστικό κέντρο της χώρας.

Από το έδαφος της αναπτυξιακής θερμοκοιτίδας της διεύθυνσης των εξετάσεων και πιστοποιήσεων εκβλαστάνουν συνεχώς νέες δραστηριότητες και νέα προγράμματα. Η Ελληνοαμερικανική Ένωση υποστηρίζει και συνεργάζεται στενά με το Hellenic American University, αδειοδοτημένο αμερικανικό πανεπιστήμιο που λειτουργεί στην πολιτεία New Hampshire των Η.Π.Α. και διαθέτει πιστοποίηση ποιότητας από τον αρμόδιο οργανισμό πιστοποίησης της Νέας Αγγλίας..Με αυτό το τελαυταίο,να αποτελεί στην περιοχή όπου βρίσκεται(Νεάπολη)πραγματική νησίδα προόδου και πολιτισμού. Γι’ αυτό, στον ρόλο του αυτόν θα επανέλθουμε..